kategorie:

wszystkie (869) zabawy (580) krzyżyki (572) mix technik (153) kartki (127) ogólnie (46) szydełko (36) hardanger (34) szyte (28) druty (18) Wielkanoc 2020-2021 (13) Wielkanoc 2022-2023 (9) Sampler (7) makrama (5)

wtorek, 16 lipca 2019

Haft kaszubski

inspirowany jest pięknem natury. Charakterystyczne dla niego są motywy kwiatowe: bratki, chabry, dzwonki, goździki, lilie, niezapominajki i róże. Są przedstawione z niezwykłą precyzją i dbałością o szczegóły. Każdy kolor ma swoje symboliczne znaczenie. Występuje tu siedem podstawowych kolorów związanych z legendą o powstaniu Kaszub:

  • kolor chabrowy symbolizuje piękne kaszubskie jeziora,
  • kolor niebieski oznacza kaszubskie niebo,
  • kolor granatowy jest jak niezmierzona głębia morza,
  • kolor żółty wyraża zboża dojrzewające na polach i słońce,
  • kolor zielony symbolizuje lasy pełne zwierza,
  • kolor czerwony jest jak krew, którą każdy Kaszub gotów przelać w obronie swojej ziemi,
  • kolory czarny oznacza ziemię na polu czekającą na zasiew.
(źródło: http://originalhandicraft.org/pl/najpiekniejsze-produkty/haft/haft-kaszubski-symbolika-i-historia/)








Jestem oczarowana tymi kolorami i nieskromnie przyznam, że bardzo podoba mi się ta moja praca. Starałam się bardzo by wszystko wyszło równiutko, ale wprawiona hafciarka z Kaszub pewnie dostrzeże mnóstwo błędów...
Tego rodzaju haftu płaskiego spróbowałam pod wpływem wyzwania, które ogłosiła Monika na blogu DIY:





21 komentarzy:

  1. Witaj, Violu. Jestem pod ogromnym wrażeniem Twoich haftów, jest prześlicznie i równiusieńko. Ja przy Tobie jestem fiu fiu, daleko w tyle z precyzją, ale muszę przyznać, że miałam mało czasu na przygotowanie lekcji, a wzięłam sobie na barki niemały wzorek.
    Aż mi się łezka zakręciła w oku, sprawiłaś mi tyle radości swoim wpisem.
    Dziękuje Ci osobiście, jak również jako DT Monika :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie będzie. Typowym kaszubskim nie wyszywałam jeszcze, ale wzór kaszubski w krzyzykach już tak 😉

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne hafty, bardzo je lubię i mam nadzieję podziwiać je niedługo na Kaszubach :)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. piękny,kiedyś miałam taką podusię....

    OdpowiedzUsuń
  5. WOW! Cudne! Wspaniałe haficiki! Ślicznie Ci to wyszło. Dziękuję że podzieliłaś się nimi na DIY - haft kaszubski. Pozdrawiam serdecznie DT DIY Magdalena

    OdpowiedzUsuń
  6. Haft przepiękny i wykonałaś go jak prawdziwa Kaszubka.

    OdpowiedzUsuń
  7. Symbolika kolorów wspaniała rzecz... Pozdrawiam! ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Haft rewelacyjny - piękne zakładki by z tego były :) Dziękuję za udział w wyzwaniu DIY DT Barbetka :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Pięknie, równiutko położone nitki. Mam w swoim "dorobku" hafty kaszubskie. Od nich zaczęła się moja przygoda z igłą. A to lat temu ponad czterdzieści było... :-) Nie pokazuję moich haftów płaskich na blogu, bo po tylu latach są sprane, nierzadko poplamione... :-( Patrzę i podziwiam z sentymentem :-)
    Pozdrawiam Cię serdecznie, Violu :-)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękny hafcik a kolory bardzo energetyczne. Co będzie z tych pięknych haftów ?
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  11. pięknie wychodzi! uwielbiam folklowe klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Haft kaszubski prawie każdy zna. Ale piękny opis dodaje mu jeszcze tzw. ducha.
    I nikt nie dostrzeże żadnych błędów, bo ich w Twojej pięknej pracy nie ma.

    OdpowiedzUsuń
  13. o, nawet nie sądziłam że te kolory mają drugie dno jeśli chodzi o haft kaszubski, bardzo ciekawe że znalazłaś takie info! :) a ten niebieski koło żółtego świetnie się dopełniają! w ogóle wydaje się że taki prosty haft, ale jaki śliczny efekt!

    OdpowiedzUsuń
  14. Mnie się też bardzo podobają te zakładeczki .Jakoś nigdy nie znalazłam czasu żeby zmierzyć się z tym haftem .A nawet będąc na Helu zakupiłam sobie zeszyt z wzorami szkoły puckiej.A jeśli chodzi o dokładność ,to widziałam przepiękny obrus z tym haftem i miałam problem żeby odróżnić prawą stronę od lewej.Chyba trzeba się już urodzić takim dokładnym.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  15. No i wyszło Ci rewelacyjne! Dawno nie widziałam tak dokładnego haftu kaszubskiego :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ech, pamiętam, jak takie kaszubskie wzory haftowałam w podstawówce i szkole średniej. Nie wiem, czy teraz dałabym radę zrobić tak pięknie i równiutko, jak Ty!
    Jest idealnie!

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetne hafty! Pięknie to wszystko opisałaś ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Kochana wyszlo cudownie! Jak to wykorzystasz? :)

    OdpowiedzUsuń
  19. O mateńko!!! Violu jakie to piękne, i jakie trudne do wykonania. Jestem pod wrażeniem Twojej pracy i bardzo dobrze ,że Ci się podoba 😊Jest cudnie .
    Dziękuję za alfabet kolorystyczny, nie miałam o tym zielonego pojęcia.
    Pozdrawiam 😊🌺
    Ania

    OdpowiedzUsuń
  20. Violu, ale piękne hafty wyczarowałaś ^_^ Czy będą z nich zakładki?

    Aż mnie kusi by znów przysiąść do wzorów w tej tematyce :)

    OdpowiedzUsuń

Każde Twoje słowo jest dla mnie cenne :)